Dé uitvinding voor de dorstige bbq'er: de bierpaal

25-06-2015 18:15

Omdat bij barbecueën nu eenmaal een koud biertje hoort, bedacht de Nederlander Jordy Spijker (20) iets geniaals: een ondergrondse paal die je bier koelt. Hij zit verstopt onder een tegel, maar met behulp van een afstandsbediening komt de paal omhoog om je van bier te voorzien.

Het begon allemaal met een filmpje op internet van een buis met bier erin. "Dat kan ik beter, dacht ik", vertelt bouwkundestudent Jordy Spijker uit Slagharen. En dus voegde hij de daad bij het woord en sloeg aan het ontwerpen. Binnen een paar weken was de bierpaal een feit.
 

ADVERTENTIE
 
De bierpaal bestaat uit een buis die door motorisch aangedreven geleiders omhoog komt. De uitvinding is verstopt onder een tegel in de tuin van de ouders van zijn vriendin. Spijker: "Ik heb in hun tuin ook een overkapping gemaakt en toen heb ik ook meteen dit bedacht". De tegel is vastgemaakt aan de bierpaal en komt mee omhoog.

Geen koelelementen
Omdat de buis anderhalve meter onder de grond zit, is het bier dat er in gekoeld wordt op een temperatuur van zo'n zes graden. "Koelelementen heb je dus niet nodig", legt Spijker uit. In de bierpaal past ruim tweeënhalf krat bier en bovenin is nog ruimte voor wijn. "Dat stuk heb ik expres wat groter gemaakt", licht Spijker toe.

De video die de Overijsselnaar van zijn bierpaal maakte, is inmiddels al duizenden keren bekeken en gedeeld. Spijker: "Ik krijg er echt heel veel reacties op. Mensen vragen me of ik ook niet zo'n paal voor hen kan maken. Er is echt veel animo voor".

Investeerder
Spijker zou zijn uitvinding graag naar een hoger niveau tillen, met behulp van een investeerder en iemand met technische kennis: "Ik zoek iemand die wil investeren en ik zoek iemand met een goed idee. De bierpaal zou nog soepeler moeten kunnen werken en er zou nog meer bier in moeten kunnen".

De bierpaal is overigens niet de eerste slimme uitvinding van de vernuftige Overijsselnaar. Spijker: "Ik heb ook al eens een tv-lift gemaakt voor in mijn slaapkamer en een uitklapbare picknickbank. Dat vind ik gewoon leuk om te doen".

Bron: HLN